Ελικώνας (Παλαιοβούνα, 1748 μ.)

Ζερίκι - Αρβανίτσα - Κορυφή Παλαιοβούνα

29/05/2021

Ο Ελικώνας είναι βουνό της Βοιωτίας και βρίσκεται ανάμεσα από τα βουνά Κίρφη (στα ΒΔ) και Κιθαιρώνα (στα ΝΑ). Το μεγαλύτερο υψόμετρο του Ελικώνα βρίσκεται στη κορυφή Παλαιοβούνα, στα 1748 μ. ενώ έχει στο σύνολο του 16 κορυφές με υψόμετρο πάνω από τα 1000 μ. Η διαδρομή είναι απαιτητική και χαρακτηρίζεται δύσκολη λόγο απόστασης και υψομετρικών διαφορών. Η σήμανση ειδικά στο πρώτο σκέλος ήταν πυκνή με πλήθος σημαδιών και μικρών πινακίδων με τον αριθμό 22 (μέρος του Εθνικού Μονοπατιού 22) ωστόσο ίσως λόγο covid-19 ή και για άλλους λόγους - το μονοπάτι ήταν ασυντήρητο - αυτό σε συνδυασμό με τις υψομετρικές διαφορές μας δυσκόλεψε. Μας βοήθησε όμως ο καλός καιρός - το γεγονός ότι υπήρχε σχετική ηλιοφάνεια με λίγα σύννεφα χωρίς βροχή κι ότι δεν φυσούσαν δυνατοί άνεμοι.

α) Ζερίκι (Ελικώνας) - Αρβανίτσα

Ξεκινήσαμε τη πεζοπορία στις 0840. Το πρώτο κομμάτι της διαδρομής ξεκίνησε από το Πολιτιστικό Κέντρο (Μουσείο) στο Ζερίκι με προορισμό την Αρβανίτσα. Η διαδρομή ήταν περίπου 9,18 χλμ. και την καλύψαμε σε δυόμιση ώρες, από τα 752 μ στα 1117 μ. με 560 θετική ΥΔ. Στη διαδρομή είδαμε αγελάδες και χελώνες και χαρήκαμε ιδιαίτερα τη χλωρίδα αφού περνούσαμε ανάμεσα από έλατα και πεύκα καθώς και πουρνάρια και θάμνους και διάφορα άλλα φυτά. Τόσο στην Αρβανίτσα όσο και στη γύρω κοντινή περιοχή υπήρχαν εκατοντάδες κυψέλες μελισσών κι έτσι τη πορεία μας συνόδευε ένα συνεχές βουητό των σμηνών αυτών.

β) Αρβανίτσα - Κορυφή Παλαιοβούνα

Στην Αρβανίτσα καθίσαμε περίπου 20 λεπτά για να ξεκουραστούμε και να συνεχίσουμε το δεύτερο σκέλος της διαδρομής με προορισμό τη κορυφή του Ελικώνα. Τη διαδρομή αυτή των  6,4 χλμ. καλύψαμε σε δυόμιση ώρες, από τα 1117 μ. στα 1748 μ. με 820 θετική ΥΔ. Εδώ, δεν υπήρχε η πυκνή σήμανση που υπήρχε στο πρώτο κομμάτι της διαδρομής. Το πρώτο χιλιόμετρο έγινε σε αγροτικό δρόμο και τα υπόλοιπα σε δασικά κι ορεινά μονοπάτια. Στη κορυφή φτάσαμε περίπου στις 1400. Καθ' όλη τη διάρκεια της πεζοπορίας, ο ρυθμός ήταν σχετικά ανεβασμένος ακόμη κι αν σε αρκετά σημεία δε γνωρίζαμε την ακριβή κατεύθυνση για τη συνέχιση της πορείας μας.

Η κορυφή του Ελικώνα μας πρόσφερε μια πανέμορφη θέα προς τον Κορινθιακό Κόλπο. Η ανεμπόδιστη θέα στα όρια

Η άλλη πλευρά από τη κορυφή Παλαιοβούνα, δεν ήταν τόσο όμορφη όσο η πλευρά προς τον Κορινθιακό κόλπο. Πλήθος από ανεμογεννήτριες τοποθετημένες στους ορεινούς όγκους παράταιρα με τη φύση -αισθητικά και οικολογικά εγκλήματα προς το τοπικό φυσικό περιβάλλον - μας έκανε να αποφεύγουμε να κοιτάζουμε προς τα εκεί - σα να ευχόμασταν ή να υποκρινόμασταν ότι επειδή εμείς δεν κοιτάμε προς τα εκεί, αυτές δεν υπάρχουν.

Αφού ξεκουραστήκαμε κι ανακτήσαμε δυνάμεις πήραμε τον δρόμο της επιστροφής. Η επιστροφή μας από τη κορυφή στο χωριό Ζερίκι - έγινε σε 2 σκέλη, ακριβώς όπως και η ανάβαση μας.

γ) Κορυφή Παλαιοβούνα - Αρβανίτσα - περ. 6 χλμ σε μιάμιση ώρα.

δ) Αρβανίτσα - Ζερίκι - Περ. 8,17 χλμ σε 2 ώρες και είκοσι λεπτά

Η κατάβαση ήταν πιο ευχάριστη αφού είχαμε ήδη φθάσει στη κορυφή του Ελικώνα ενώ είχαμε ήδη αρκετές ώρες μπροστά μας με φως από τον ήλιο για την ασφαλή επιστροφή μας. Συνολικά, η πεζοπορία πραγματοποιήθηκε σε 9 ώρες χωρίς τα διαλείμματα - καλύπτοντας περ. 30 χλμ. απόστασης με 1740 μ. συνολική θετική υψομετρική διαφορά. Μια αξιόλογη κι αξέχαστη εμπειρία στο πανέμορφο βουνό του Ελικώνα, η οποία μας έβαλε σε σκέψεις και κατέληξε στη κεντρική πλατεία του χωριού Ζερίκι για ζωηρή συζήτηση με καλό φαγητό.

Μελίσσια

Αναγκαστικά περάσαμε δίπλα από εκατοντάδες μελίσσια μιας και η περιοχή φημίζεται για τη μελισσοκομία. Απολογισμός: 3 τσιμπήματα. (Θέλει προσοχή!!!)

Ανεμογεννήτριες

Νέες ανεμογεννήτριες επίκειται δυστυχώς να τοποθετηθούν, αφού στη διαδρομή συναντήσαμε αρκετές βάσεις για αυτές.