Άγιον Όρος

Θρησκευτική - Προσκυνητική Εκδρομή στο Άγιον Όρος

05/04/2024 - 07/04/2024

Η Χαλκιδική αποτελείται από τρεις μικρότερες χερσονήσους (και μία μικρότερη στα ανατολικά): Παλλήνη ή Κασσανδρεία ή Φλέγρα, η σημερινή χερσόνησος της Κασσάνδρας. Σιθωνία ή Λογγός, η σημερινή ομώνυμη χερσόνησος. Άθως ή Ακτή, η σημερινή ομώνυμη χερσόνησος του Άθω που βρίσκεται το Άγιο Όρος. Η επίσκεψη μας στο Άγιον Όρος δεν θα είχε κάποια πεζοπορική διαδρομή παρότι υπάρχουν δεκάδες χιλιόμετρα μονοπατιών για όλα τα μοναστήρια που υπάρχουν εκεί - ήταν καθαρά θρησκευτικού χαρακτήρα επίσκεψη.

Ο Άθως, είναι βουνό και ορεινή χερσόνησος της Χαλκιδικής, η ανατολικότερη από τις τρεις και που απλώνεται μεταξύ των κόλπων του Στρυμονικού, και συγκεκριμένα από τον κόλπο της Ιερισσού (ανατολικά), και του Σιγγιτικού κόλπου (δυτικά). Εκεί βρίσκεται η Αυτόνομη Μοναστική Πολιτεία του Αγίου Όρους (συντ.: Άγιον Όρος) που αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους.

Σύμφωνα με την παράδοση η Παναγία μαζί με τον Ιωάννη παραπλέοντας τον Άθω αντιμετώπισαν φοβερή θαλασσοταραχή και αποβιβάστηκαν στον χώρο, όπου σήμερα βρίσκεται η Μονή των Ιβήρων. Η Θεοτόκος θαυμάζοντας το τοπίο ζήτησε από τον Κύριο να της παραχωρήσει όλο το Όρος ως δώρο. Τότε ακούστηκε φωνή που έλεγε: "Έστω ο τόπος ούτος κλήρος σός και περιβόλαιον σόν και παράδεισος, έτι δε και λιμήν σωτήριος τών θελόντων σωθήναι".

Επειδή η τοποθεσία αυτή προσφέρεται για ασκητικούς αγώνες ήδη από τούς πρώτους βυζαντινούς χρόνους ο Άθως έγινε πόλος έλξης πολλών που επιθυμούσαν τον μοναχικό βίο. Έτσι ο λαός ονόμασε την περιοχή Άγιον Όρος και πολύ γρήγορα επισημοποιήθηκε η ονομασία αυτή από τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Θ' Μονομάχο με ιδιαίτερο χρυσόβουλο στα μέσα του 11ου αιώνα.

Η πρόνοια των αυτοκρατόρων δεν διαφαίνεται μόνον από την συμβολή τους στην ίδρυση και εδραίωση μονών, αλλά και από την πρόνοιά τους για την διαφύλαξη της περιοχής. Έτσι ο Βασίλειος Α' με χρυσόβουλο, που εξέδωσε το 885, όριζε να κατοικούν στον Άθω μόνον ασκητές, αποκλείοντας τους ποιμένες και κοσμικούς που σύχναζαν παράνομα στο Περιβόλι της Παναγίας. Επί πλέον ο Αλέξιος Α' ο Κομνηνός, για να εξασφαλίσει την απαιτούμενη ησυχία, που αποτελεί προϋπόθεση της μοναχικής ασκήσεως, με χρυσόβουλο απαγόρευσε την είσοδο κάθε θηλυκού.

Η κορυφή του βουνού έχει υψόμετρο που φτάνει τα 2033 μ. Η περιοχή περιλαμβάνει 20 Ιερές Μονές, τα εξαρτήματά τους και διάφορα καταστήματα και υπηρεσίες. Το καθεστώς και ο τρόπος λειτουργίας του καθορίζονται με λεπτομερή τρόπο, παράλληλα προς το Σύνταγμα της Ελλάδας, με τον Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Όρους (Κ.Χ.Α.Ο.) της 10ης Μαΐου 1924. Πνευματικά διατελεί υπό την άμεση δικαιοδοσία του Oικουμενικού Πατριαρχείου.

Η είσοδος στο Άγιο Όρος γίνεται εφόσον κάποιος διαθέτει το απαραίτητο έγγραφο εισόδου - διαμονητήριο. Χωρίς αυτό δεν επιτρέπεται σε κανέναν να το επισκεφτεί. Η είσοδος γίνεται με πλοίο είτε από το λιμάνι της Ουρανούπολης (για τις μονές που βρίσκονται στον Σιγγιτικό ή κόλπο του Αγίου Όρους) ή από το λιμάνι της Ιερισσού για την Ιερά Μονή Βατοπεδίου και τις άλλες μονές ανατολικά της χερσονήσσου.

Πινακίδα ενημέρωσης

Σημαία του Άγιου Όρους

Η εκδρομή μας ξεκίνησε λίγο πριν τα μεσάνυχτα (04/04/2024 - 23:30) έξω από τη Λαμία και με 2 πολύ μικρές (ολιγόλεπτες) στάσεις φτάσαμε στην Ουρανούπολη στις 04:30 (05/04/2024). Το πρώτο πράγμα που έπρεπε να κάνουμε ήταν να βγάλουμε τα διαμονητήρια μας - το γραφείο άνοιγε στις 06:00 - ήδη όμως από τις 05:00, ο κόσμος άρχισε να μαζεύεται! Αμέσως μετά, βγάλαμε και τα εισιτήρια μας για το καραβάκι "Αγία Άννα".

Το πρωινό δρομολόγιο με το πλοίο ξεκίνησε και η ανατολή του ηλίου, φώτισε περισσότερο τις προσδοκίες και τις ελπίδες που κουβαλούσε ο καθένας μας σ 'αυτό το ταξίδι.

Στην διαδρομή μας συντρόφευαν πολλοί γλάροι - με τους χαρακτηριστικούς ήχους - ήταν ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τους προσκυνητές που βρίσκονταν πάνω στα πλοία αφού κάποιοι ταΐζονταν κι από τα χέρια!!!

Η διαδρομή του πλοίου "Αγία Άννα" (μπλε γραμμή)  περνάει από τα μοναστήρια που βρίσκονται από αυτή τη πλευρά της χερσονήσου και για φτάσουμε στην Ι. Μ. Αγίου Διονυσίου απαιτούταν περίπου 2 - 2,5 ώρες χρόνου.

Η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Αγίου Παντελεήμονος (Ρωσικού) στον Άθω (ρωσικά: Монастырь святого Пантелеимона на Афоне‎‎), περισσότερο γνωστό ως Ρωσικό Μοναστήρι - δεν έκανε στάση εκεί.

Σε όλο αυτόν τον χρόνο της θαλάσσιας διαδρομής μας, βλέπαμε τους αρσανάδες και τις μονές - αφού από το πλοίο επιβιβάζονταν κι αποβιβαζόταν κόσμος σε κάθε μονή. Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε το Ρώσικο Μοναστήρι και η Ιερά Μονή Αγίου Γρηγορίου.

Η Δάφνη είναι το μεγαλύτερο λιμάνι στο Άγιο Όρος. Η Δάφνη εκτός από κεντρικό λιμάνι, είναι ένας μικρός οικισμός που βρίσκεται στη νότια ακτή της Αθωνικής χερσονήσου μεταξύ της Μονής Ξηροποτάμου και της Μονής Σίμωνος Πέτρας, λεγόμενη και Σιμωνόπετρα.

Αρσανάς

Χαρακτηριστικοί είναι οι μικροί "αρσανάδες" που υπάρχουν στο Άγιο Όρος όπου φυλάσσονται οι λέμβοι των παράλιων Μονών, και που αποτελούν τα από θαλάσσης σημεία προσέγγισης σ΄ αυτές (κοινώς: σκάλες) - Ο Ταρσανάς ή Αρσανάς είναι δημώδης όρος της κοινής ναυτικής γλώσσας αρχαιοελληνικης προέλευσης. Με τον όρο αυτό νοούνται κυρίως μικρές ναυπηγικές μονάδες και νεώρια στα οποία ανελκύονται μικρά σκάφη συνήθως αλιευτικά και λέμβοι για καθαρισμούς, υφαλοχρωματισμούς αλλά και φύλαξη.

Η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Δοχειαρίου

Αρσανάς Χιλανδαρίου

Η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Γρηγορίου

Υπάρχουν 20 μονές στο Άγιο Όρος που απαγορεύεται να αυξομειωθούν.

Είναι μεγάλα, πολύπλοκα κτίρια που περιβάλλονται από δυνατό τείχος με κύριο χαρακτηριστικό γνώρισμα τον Πύργο με τις επάλξεις και τις πολεμίστρες που βοηθούσαν στην απόκρουση των πειρατών και των κατακτητών στα παραθαλάσσια κυρίως μοναστήρια.

Έχουμε δύο ειδών μονές:

α) Τις Βασιλικές που λέγονται έτσι είτε γιατί η ίδρυση τους έγινε με εντολή και συνδρομή των Βυζαντινών αυτοκρατόρων ή γιατί επικυρώθηκε με αυτοκρατορικό χρυσόβουλο,

β) Τις Πατριαρχικές και Σταυροπηγιακές γιατί συνδέθηκαν με το Πατριαρχείο Κων/πόλεως που ανέλαβε την πνευματική περισσότερο εποπτεία τους (Πατριαρχικές) και από το σταυρό που τοποθετούσε ο Πατριάρχης ή ένας επίσκοπος στα θεμέλια πριν από την Ίδρυση τους (Σταυροπηγιακές).

Κατά το άρθρο 105 Συντάγματος «Το Άγιον Όρος διοικείται κατά το καθεστώς αυτού υπό των 20 Ιερών Μονών του, μεταξύ των οποίων είναι κατανεμημένη ολόκληρος η χερσόνησος του Άθω το έδαφος της οποίας είναι αναπαλλοτρίωτο.».

Από τη συνταγματική αυτή διάταξη καθιερώνονται οι εξής 2 αρχές :

1. Το έδαφος του Αγίου Όρους ανήκει κατά κυριότητα στις Μονές.

2. Το έδαφος του Αγίου Όρους είναι αναπαλλοτρίωτο, δηλαδή η εκποίηση κτημάτων εντός του Αγίου Όρους επ' ουδενί λόγο επιτρέπεται, και μόνον η ανταλλαγή τους είναι δυνατή.

Από το σύνολο των διατάξεων του άρθρου 105 του Συντάγματος προκύπτουν επίσης και οι εξής αρχές :

Οι 20 μονές του Αγίου Όρους, κατά την ιεραρχική αμετάβλητη τάξη.

Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Διονυσίου

Έτσι, φτάσαμε περίπου στις 10:00 η ώρα στην Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου. Πραγματικά εντυπωσιακή και επιβλητική η Μονή κτισμένη σε τέτοιο ύψος πάνω στους  βράχους. Νοιώσαμε πραγματικά δέος για ότι βλέπανε τα μάτια μας.

Η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Διονυσίου είναι μία εκ των είκοσι μονών του Αγίου Όρους και κατατάσσεται 5η στην ιεραρχική τάξη των Αγιορείτικων Μονών και ιδρύθηκε από τον όσιο Διονύσιο τον εκ Κορησού Καστοριάς το 1366 μ.Χ. κι αφιερώθηκε στον Τίμιο Πρόδρομο.

Για όσους από εμάς, δεν είχανε ξαναβρεθεί σε ένα τέτοιο περιβάλλον σίγουρα αποτελούσε πρόκληση για το μυαλό το επίπεδο της πνευματικότητας, της ησυχίας και της ομορφιάς, που είχε ο τόπος και πρωτοσυναντούσαμε εμείς. Από τον αρσανά της Μονής Διονυσίου ανεβήκαμε στη Μονή κι εκεί μας περίμενε καλωσόρισμα και κέρασμα στο Αρχονταρίκι (τσίπουρο και λουκούμια).

Αρχονταρίκι

«Αρχοντάρης» ονομάζεται ο μοναχός που έχει την ευθύνη της φιλοξενίας και «αρχονταρίκι» ο χώρος υποδοχής και φιλοξενίας προς τον οποίο κατευθύνεται ο ξένος μόλις μπαίνει στη μονή. Το αρχονταρίκι, ανεξάρτητο συγκρότημα χώρων κοντά στην είσοδο της μονής, περιλαμβάνει τα υπνοδωμάτια, τα αποχωρητήρια, τους νιπτήρες για την καθαριότητα, μια μεγάλη σάλα για την υποδοχή και το κέρασμα των ξένων, μια τραπεζαρία, μια κουζίνα και την κατοικία του αρχοντάρη. Μας δείξανε το χώρο της φιλοξενίας μας και μας καλέσανε να πάρουμε μέρος στις λειτουργίες της Μονής που ακολουθούσανε.

Καθηγούμενος της Μονής είναι ο Αρχιμανδρίτης Πέτρος Διονυσιάτης. Η Μοναστική δύναμη της Μονής, σύνολο μοναχών και εξαρτηματικών, κυμαίνεται σήμερα στα 55 άτομα.

Σπουδαία έργα φαινότανε από τον εξώστη της μονής - ιδιαίτερα προς το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο και το σιλό του σπαστήρα αλλά η ομορφιά βρισκότανε από την ΄άλλη πλευρά - εκείνη που έβλεπε το μπλε της θάλασσας να αναμιγνύετε με το μπλε του ουρανού - εκείνη τη πλευρά, που δεν είχε την ανθρώπινη παρέμβαση.

Περιηγηθήκαμε για λίγο στους χώρους της Μονής κι ακολουθώντας το πρόγραμμα των μοναχών, πήγαμε στη λειτουργία που γινόταν στο Ναό κι ακολούθως οδηγηθήκαμε στη Τράπεζα για το φαγητό (12:00) - όπως μάθαμε αργότερα, το φαγητό αυτό ήταν μόνο για εμάς - όσους δηλ. τους επισκέπτες, που μπορεί να είχανε ώρες να φάνε.

Αφού ξεκουραστήκαμε για λίγο, ξαναπήγαμε στον Ναό κι έπειτα βοηθήσαμε κάποιους από τους μοναχούς σε μικροδουλειές του μαγειρείου, ύστερα πήγαμε πάλι στη Τράπεζα για το βραδινό, αυτή τη φορά (18:00) κι ακολούθως ξανά στη λειτουργία του Ναού και επιστροφή στις κλίνες μας.

Υπήρχε ο χρόνος να απολαύσουμε ένα ελληνικό καφεδάκι στη βεράντα και να δούμε αργότερα τη δύση του ηλίου.

Η έλλειψη ηχορύπανσης και φωτορύπανσης δημιουργούσε μια ατμόσφαιρα στη οποία εμείς οι ίδιοι είχαμε λιγότερο θόρυβο σκέψεων στο μυαλό μας. Αγαλλίαση!

Στην ανοικοδόμηση της Μονής βοήθησε οικονομικά ο αυτοκράτορας της Τραπεζούντας Αλέξιος Γ΄ Κομνηνός, γι’ αυτό και η Μονή ονομάστηκε «Μονή του Μεγάλου Κομνηνού».  Στη Μονή φυλάσσεται και το δεξί χέρι του Τιμίου Προδρόμου. Επίσης η εικόνα της Θεοτόκου του «Ακαθίστου». Έχοντας στα χέρια του αυτήν την εικόνα ο Πατριάρχης Σεργιος ενίσχυε τους αγωνιζομένους στρατιώτες κατά την πολιορκία της Κωνσταντινουπόλεως από τους Αβάρους το 624 μ.Χ. Η Μονή διαθέτει μια από τις πιο αξιόλογες συλλογές έργων τέχνης (κυρίως φορητών εικόνων) και χειρογράφων εικονογραφημένων. Η βιβλιοθήκη περιλαμβάνει 804 χειρόγραφα, 27 περγαμινά ειλητάρια και 5.000 έντυπα βιβλία.

Θαυμάσιες τοιχογραφίες κοσμούν τον Καθολικό Ναό και την Τράπεζα της Μονής. Οι τοιχογραφίες του ναού αγιογραφήθηκαν από τον Τζώρτζη, το 1546-1547, και της Τραπέζης από τους μοναχούς Δανιήλ και Μερκούριο. Οι τοιχογραφίες που βρίσκονται εξωτερικά της Τραπέζης έχουν παραστάσεις με τις οποίες ερμηνεύεται το βιβλίο της Αποκαλύψεως. Η έκρηξη της ατομικής βόμβας, οι πύραυλοι, πολεμικά αεροπλάνα, τα άρματα μάχης ζωγραφίζονται πριν περίπου πέντε αιώνες προφητικά.

Στις 03:00 το βράδυ ξυπνήσαμε κι είχαμε την ευκαιρία να λάβουμε μέρος στην ιερά ακολουθία, τον Όρθρο (ονομάζεται η πρωινή ακολουθία που τελείται πριν από τη Θεία Λειτουργία, αν και μπορεί να τελεσθεί και ανεξάρτητα κατά τις πρωινές ώρες. - μέχρι της 06:00. Πραγματική ιερή ατμόσφαιρα! Όλες οι καθημερινές μας σκέψεις (εργασία, χρήματα, λογαριασμοί, γειτονιά κ.α) - όλες αυτές είχανε εξαφανιστεί - στη θέση τους υπήρχαν άλλες εννοίες όπως η συγχώρεση, η αμαρτία, η ευχαρίστηση, η ευγνωμοσύνη, η υγεία, και κυρίως η παρουσία μας σε παροντικό χρόνο (ούτε στο παρελθο΄ν - ούτε στο μέλλον)!

Λίγος ελεύθερος χρόνος και έπειτα πήγαμε στη Θεία Λειτουργία και κατά τις 09:00 μας πήγανε πάλι στη Τράπεζα - να φάμε κάτι πριν φύγουμε!

Αποχωρήσαμε με πολύ όμορφα συναισθήματα... Με τις σκέψεις του μυαλού μας πιο ήρεμες αλλά και τη ψυχή μας σε καλύτερη κατάσταση από αυτή που είχαμε, πριν φτάσουμε σε αυτόν τον Άγιο Τόπο! Αν δεν ήταν αυτό ένα μικρό θαύμα ..τι είναι;

Το πρόγραμμα της ημέρας ήταν η επίσκεψη μας στην Ιερά Μονή Βατοπεδίου που είναι Βορειοανατολικά σε σχέση με τη θέση μας. Για να μεταβούμε εκεί, θα έπρεπε να πάμε πίσω στη Δάφνη, κι από εκεί να πάρουμε λεωφορείο για τις Καρυές κι από εκεί πάλι λεωφορείο για να μεταβούμε στο Βατοπέδι.

Καρυές

Οι Καρυές είναι ο μεγαλύτερος μοναστικός οικισμός και επομένως η πρωτεύουσα του Αγίου Όρους, τουλάχιστον από τον 10ο αιώνα. Ο πληθυσμός της ανέρχεται μόλις στους 163 κατοίκους από τους οποίους η συντριπτική πλειοψηφία είναι μοναχοί ασκητές. Στις Καρυές διαμένουν και οι αντιπρόσωποι των 19 εκ των 20 μονών στα κτήρια, που ονομάζονται Κονάκια. Σε απόσταση 5 λεπτών από τις Καρυές βρίσκεται η Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου, η οποία δε διαθέτει κονάκι επειδή είναι πολύ κοντά. Επίσης σε απόσταση 5 λεπτών βρίσκεται και η Σκήτη του Αγίου Ανδρέα.

Εκεί μείναμε λίγη ώρα μέχρι να πάρουμε το επόμενο λεωφορείο για το Βατοπέδι. Έτσι, βρήκαμε τον χρόνο να επισκεφτούμε τον κεντρικό ναό των Καρυών, στο οποίο βρίσκεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας το Άξιον Εστί. Ο ναός, ο οποίος είναι ο αρχαιότερος σωζόμενος του Αγίου Όρους, είναι αφιερωμένος στην Κοίμηση της Θεοτόκου.

Η εικόνα του "Άξιον Εστίν" είναι εικόνα της Παναγίας που βρίσκεται σήμερα στο Ιερό Σύνθρονο του Ναού του Πρωτάτου, και θεωρείται η σημαντικότερη εικόνα του Αγίου Όρους, μιας και είναι «Εφέστιος» και «Προστάτις» των 20 Αγιορείτικων Μονών. Εορτάζει με μεγάλη θρησκευτική λαμπρότητα τη Δευτέρα του Πάσχα με λιτανεία στην περιοχή των Καρεών. Ονομάζεται έτσι, γιατί μπροστά σ’ αυτήν την εικόνα πρωτοψαλθηκε απ’ τον αρχάγγελο Γαβριήλ ο γνωστός αυτός ύμνος.

Είναι αγιογραφημένη στα χρόνια της εικονομαχίας.  Το κύριο χαρακτηριστικό της είναι ότι η Υπέραγνη Μητέρα του Θεού κρατά τον Ιησού Χριστό (παιδί) στη δεξιά αγκαλιά της.

Η ανέγερση του ναού στη σημερινή του μορφή έγινε το 962, ένα έτος πριν από τη θεμελίωση του πρώτου καθολικού της Μεγίστης Λαύρας.

Ο ναός φιλοξενεί πασίγνωστες τοιχογραφίες οι οποίες αποδίδονται στον κύριο εκπρόσωπο της μακεδονικής σχολής, Μανουήλ Πανσέληνο.

Η χρονική τοποθέτηση της τοιχογράφησης αμφιγνωμείται. Επικρατέστερη στον ελληνικό ακαδημαϊκό χώρο είναι η τοποθέτηση ανάμεσα στα έτη 1289-1293.

Έπειτα, κινηθήκαμε προς τον χώρο που αναχωρούν τα μικρά λεωφορεία για τις διάφορες μονές - μεταξύ αυτών και το δικό μας - αυτό που θα πήγαινε στη Μονή Βατοπεδίου.

Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή Βατοπεδίου

Η Ιερά Μονή Βατοπεδίου (ή και Βατοπαιδίου) είναι μια εκ των είκοσι μονών του Αγίου Όρους και κατατάσσεται δεύτερη στην ιεραρχία των αγιορείτικων μονών. Βρίσκεται στη μέση της βορειανατολικής πλευράς της χερσονήσου και στο ανατολικό τμήμα ενός μεγάλου όρμου, που παλιά ονομαζόταν Λιμήν του Κλήμεντος.

Κτήτορες της μονής, τον 10 αιώνα, αποτέλεσαν τρεις Θρακιώτες ευγενείς που ήρθαν για να ζήσουν στο όρος Άθω από την Αδριανούπολη, οι άγιοι Νικόλαος, Αθανάσιος και Αντώνιος των οποίων τα λείψανα βρίσκονται στον κεντρικό ναό της μονής. Η Μοναστική δύναμη της Μονής, σύνολο κοινοβιατών και εξαρτηματικών, σήμερα, είναι πάνω από 160. Καθώς φθάσαμε στη Μονή - η έκταση της οποία μας έκανε μεγάλη εντύπωση - πήγαμε στο Αρχονταρίκι - κι όπως συνηθίζεται - μας φιλέψαν με τσίπουρο και λουκούμι. Τους είπαμε ότι ήρθαμε για την Αγρυπνία κι ότι την επόμενη μέρα θα αποχωρούσαμε.

Μας δείξανε που μπορούσαμε να φιλοξενηθούμε - ιδιαίτερα πολύς κόσμος είχε προσέλθει για τη γιορτή - τη πανηγυρική Αγρυπνία του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στην Ι.Μ.Μ. Βατοπεδίου - όλα ήταν καθαρά, στολισμένα, γιορτινά! Το Άγιο Όρος ακολουθεί το Παλιό Ημερολόγιο. Περισσότερες πληροφορίες για το ημερολόγιο: (1), (2).

Πήγαμε στο Ναό για την ακολουθία (17:00) κι έπειτα στη Τράπεζα για φαγητό (18:00) το οποίο ήταν το τυπικό αγιορείτικο πανηγυρικό: φασολάκια με χταποδάκι - πραγματικά πολύ νόστιμο! Αφού ξεκουραστήκαμε λίγο (19:00) πήγαμε στον Ναό - τι όμορφες Ψαλμωδίες ακούσαμε!!!!

Στη Μονή υπάρχουν τα τρία μοναδικά εντοίχια ψηφιδωτά του Αγίου Όρους από τη Βυζαντινή εποχή (10ος - 14ος αιώνας) και οι τοιχογραφίες της Μακεδονικής Σχολής (1312) που βρίσκονται στο καθολικό της Μονής, το ιερό σκευοφυλάκιο, το μουσείο της Μονής καθώς και το αρχαιότερο καμπαναριό του Αγίου Όρους.

Η Μονή ήταν αρχικά αφιερωμένη στην Υπαπαντή και αργότερα στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Η μονή Βατοπεδίου διαθέτει συνολικά τριάντα τρία παρεκκλήσια. Τα δώδεκα βρίσκονται εκτός μονής και τα υπόλοιπα στο κτιριακό της συγκρότημα. Πέντε από αυτά βρίσκονται ενσωματωμένα στο Καθολικό (Αγ. Δημητρίου, Αγ. Νικολάου, Παραμυθίας, Αγ. Αρχαγγέλων και Αγ. Τριάδος) και τρία στους αμυντικούς πύργους της (Γενέσιον της Θεοτόκου, Μεταμορφώσεως και Τιμίου Προδρόμου). Στις πτέρυγες της Μονής υπάρχουν έντεκα παρεκκλήσια. Ένα από αυτά είναι του Αγίου Ανδρέα, με ωραίο ξυλόγλυπτο τέμπλο. Τέλος δύο είναι στην αυλή. Το ένα είναι της Αγίας Ζώνης και το άλλο των Αγίων Αναργύρων. Το εξαιρετικής τέχνης επιχρυσωμένο ξυλόγλυπτο τέμπλο του παρεκκλησίου της Αγίας Ζώνης είναι του 1816. Θεωρείται ένα από τα ωραιότερα του Αγίου Όρους. Ο κοιμητηριακός ναός είναι αφιερωμένος στους Αγίους Αποστόλους.

Στη Μονή βρίσκονται οκτώ εικόνες της Παναγίας, όπως της Βηματάρισσας, Της Αντιφωνήτριας, της Παραμυθίας, της Παντάνασσας, της Ελαιοβρύτισσας, της Πυροβοληθείσας, της Θεοδώρσκαγιας και της Εσφαγμένης. Η μονή έχει ως μέγα θησαύρισμα την Αγία Ζώνη της Θεοτόκου, στην οποία αποδίδονται πολλά θαύματα. Την Αγία Ζώνη δώρισε στη μονή ο αυτοκράτορας Ιωάννης ο Καντακουζηνός. - κάποιοι από εμάς ήταν τυχεροί και μπήκανε στο παρεκκλήσι της Αγίας Ζώνης.

Η βιβλιοθήκη της μονής Βατοπεδίου και το αρχείο της μονής Βατοπεδίου στεγάζονται σε έναν από τους αμυντικούς πύργους της μονής και σε δύο άλλα κτήρια. Περιέχει 2050 χειρόγραφα, από τα οποία το ένα τρίτο είναι γραμμένα σε περγαμηνή και 25 περγαμηνά ειλητάρια. Εκεί φυλάγονται μέρος από τα 60000 έντυπα, από τα οποία πολλά είναι αρχέτυπα και παλαιότυπα. Το αρχείο της μονής περιλαμβάνει τριακόσιες δέκα χιλιάδες έγγραφα. Είναι από τις πλουσιότερες βιβλιοθήκες στο Άγιο Όρος.

Σε κλίμα ιεράς κατανύξεως, με μοναστηριακή τάξη και την αγιορείτικη παράδοση ξεκίνησε η πανηγυρική διαδικασία της Ιερά Μόνης Βατοπεδίου για τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, όπου τιμάται το Καθολικό της Μονής. Από τις 19:00 ξεκινήσανε οι Ιερές Ακολουθίες, οι Ψαλμωδίες και περίπου στις 22:00 σταματήσανε - πήγαμε όλοι στο Συνοδικό, όπου μας φιλοξενήσανε με νερό, καφέ, λικέρ, γλυκό και ακούσαμε τις ομιλίες των ιεραρχών.

Έπειτα, επιστρέψαμε στο κεντρικό Ναό για τη συνέχιση των λειτουργιών. Οι πιστοί (ξένοι και Έλληνες ορθόδοξοι) έμειναν όσο περισσότερο μπορούσε ο καθένας - οι περισσότεροι από εμάς φύγαμε για λίγη ώρα, ξαπλώσαμε και κοιμηθήκαμε σύντομα κι επιστρέψαμε...

Η λειτουργία κράτησε μέχρι τις 11 το πρωί. Τέτοιες λειτουργίες είναι πραγματικά σπάνια να παρακολουθήσει κάποιος - ιδιαίτερα με τη γιορτινή χαρά και την περισσή ευλάβεια των μοναχών του Βατοπεδίου. Θεωρήσαμε τους εαυτούς μας πολύ τυχέρους κι ευγνώμονες για αυτή τη περίσταση!

Λίγο πριν της 11:00 το πρωί - ανοίξανε τη Τράπεζα μόνο για εμάς - να φάμε κάτι πριν φύγουμε - το φαγητό ήταν ιδιαίτερα γευστικό, τσιπούρα με πατάτες στον φούρνο - πεντανόστιμο! Από τις καλύτερες γεύσεις που έχουμε δοκιμάσει!

Φύγαμε από την Ι.Μ. Βατοπεδίου (κατά τις 11:20) με πολύ πλούσια συναισθήματα και τις καλύτερες εντυπώσεις για τη φιλοξενία τους. Ήταν σίγουρα μεγάλη χαρά να φιλοξενηθούμε την εορταστική ημέρα και να λάβουμε μέρος στις πανέμορφες δοξολογίες και τις Ιερές Ακολουθίες της. Φτάσαμε στη Δάφνη γύρω στις 12:10 κι αναχωρήσαμε με το πλοίο "Μικρά Αγία Άννα" κατά τις 13:30 και γυρίσαμε στην Ουρανούπολη. Από εκεί πήραμε τα αυτοκίνητα και τον δρόμο της επιστροφής. Τα λόγια δεν μπορούν εύκολα να περιγράψουν την εμπειρία της επίσκεψης μας στο Άγιο Όρος - ελπίζουμε να βρεθούμε σύντομα πάλι εκεί!