Παρνασσός (Κούβελος, 1900 μ)

Ι.Μ. Ιερουσαλήμ - Ακρινό Νερό - Κούβελος - Κανάλια (Κυκλική)

05/02/2021

Ο Παρνασσός αποτελεί μία από τις νότιες απολήξεις της Πίνδου και χωρίζεται διακριτά σε δυτικό κι ανατολικό κυρίως από το ρέμα της Αγόριανης. Το βουνό στα δυτικά πέφτει απότομα πάνω από τον Ελαιώνα της Άμφισσας, στα βορειοδυτικά ενώνεται με την Γκιώνα στο διάσελο του «51», στα νότια ενώνεται με την Κίρφη και στα νοτιοανατολικά οι λόφοι συναντούν τις βόρειες απολήξεις του Ελικώνα. Οι δύο ψηλότερες κορυφές του είναι η Λιάκουρα στα 2.457 μ., κι ο Γεροντόβραχος στα 2.367 μ. με θέα και προς τον Κορινθιακό κόλπο.

Ο στόχος ήταν η διαδρομή που κλασσικά ξεκινά από τον προαύλιο χώρο της Ιεράς Μονής Ιερουσαλήμ και μέσω της τοποθεσίας "Ακρινό Νερό" να πάμε στη κορυφή "Μαύρα Λιθάρια" στα 2326 μ, μια απο τις κορυφές του Παρνασσού. Για την επιστροφή μας, είχαμε 2 εναλλακτικές επιλογές - αναλόγως του χρόνου πορείας και των καιρικών συνθηκών. Τελικά, λόγο του χιονιού και της σχετικά υψηλής θερμοκρασίας που επικρατούσε, δεν πήγαμε προς τη συγκεκριμένη κορυφή αλλά σε μια άλλη, ασφαλέστερη για εμάς, τη κορυφή Κόυβελο στα 1900 μ.

Η έναρξη έγινε από  τη Μονή Κοιμήσεως Θεοτόκου Ιερουσαλήμ ή Γερσαλή. Η Μονή βρίσκεται στις νότιες πλαγιές του Παρνασσού, σε απόσταση 5 χλμ. από το χωριό Δαύλεια. Είναι χτισμένη σε υψόμετρο 870 μέτρων σε μία πλαγιά με πλούσια βλάστηση, αποτελούμενη κυρίως από έλατα. Η Μονή έχει έναν ορθογώνιο περίβολο με ψηλούς μεγάλους τοίχους, οι οποίοι θυμίζουν μεσαιωνική οχύρωση, ενώ στο κέντρο της βρίσκεται ναός σταυροειδούς τύπου. Δίπλα από τη μονή υπάρχουν 2 κατασκηνώσεις.

Η διαδρομή είναι απαιτητική και χαρακτηρίζεται τουλάχιστον μέτρια ακόμα και με τις καλές συνθήκες που επικρατούσαν. Η σηματοδότηση του μονοπατιού ήταν καλή. Η μεγάλη υψομετρική διαφορά μέχρι το Ακρινό Νερό, που τη καλύψαμε σε σύντομο χρόνο, είχε μια σχετική καταπόνηση. Από τα 1700 μ και πάνω αναμιγνύονταν βαθμιαία το Αλπικό τοπίο ενώ πιο κάτω υπήρχαν έλατα και πουρνάρια.

Φτάνοντας στο Ακρινό Νερό στα 1800 μ μετά από περίπου 03:10 ώρες, κάναμε την απαραίτητη στάση για ξεκούραση κι ανασυγκρότηση των δυνάμεων μας. Από εκεί κινηθήκαμε προς τη κορυφή Μαύρα Λιθάρια με υψόμετρο 2326 μ αλλά κατά τη διαδρομή αυτή συναντήσαμε αρκετό χιόνι και με μεγάλη κλίση στις πλαγιές.

Χωρίς τον απαραίτητο εξοπλισμό, αποφασίσαμε να σταματήσουμε τη προσπάθεια μας κι επιστρέψαμε στο Ακρινό Νερό.

Έτσι, πήραμε τη διαδρομή για τη κορυφή Κούβελος που έχει υψόμετρο 1900 μ. Αυτή βρίσκεται απέναντι από τα Μαύρα Λιθάρια. Εκεί φτάσαμε μετα από 35 λεπτά.

Στη συνέχεια κατηφορίσαμε Ανατολικά τη πλαγιά, σε μη-σηματοδοτούμενο μονοπάτι μέχρι να συναντήσουμε το άλλο μονοπάτι  της διαδρομής Κανάλια - Ι.Μ Ιερουσαλήμ.

ιδιαίτερα στην αρχή της διαδρομής είχε αρκετό χιόνι το οποίο ύψος του, σε αρκετά σημεία, ξεπερνούσε το ύψος της κνήμης. Το τελικό τμήμα της διαδρομής από τα Κανάλια, ήταν σηματοδοτούμενο και το τοπίο είχε πιο πλούσια βλάστηση σε σχέση με τη διαδρομή της ανάβασης, αλλά η μεγάλη κλίση και τα βράχια που γλιστρούσαν πολύ λόγο της σχετικής υγρασίας, τη κάναν λίγο πιο απαιτητική ως κατάβαση.

Με αυτή τη διαδρομή, φτάσαμε στον περίβολο της Ιεράς Μονής, όπου είχαμε αφήσει τα αυτοκίνητα μας. Συνολικά η διαδρομή ήταν 16 χλμ, με ΥΔ + 1275 μ., τη οποία καλύψαμε σε 07:40 ώρες μαζί με τις στάσεις.